[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
2020-06-08

Mustaschkampen 2019


Mustaschkampen 2019 är nu utvärderad. Den positiva utvecklingen fortsätter inom alla områden, större intresse och mer pengar.

Tullbergs Kommunikationsbyrå svarar för projektledningen. Torsten Tullberg är kampanjledare, skriver pressreleaser, formulerar kampanjbudskap och svarar för den utåtriktade kommunikationen. Tomas Tullberg är projektledare och svarar för alla företagskontakter, knyter avtal med huvudpartnerts och andra företag.
RESULTAT INSAMLING
2015: 4 mkr
2016: 8,4. mkr
2017: 10,5 m kr
2018: 12,5 mkr
2019: 15,2 mkr
Summa de fem åren: 50,6 mkr

RESULTAT OPINIONSBILDNING
Arbetet inriktades mot en aktiv mediebearbetning och att verka genom regionala prostatacancerföreningar och våra samarbetspartners för att hitta så breda kontaktytor som möjligt.
- Prostatacancerföreningar uppvaktade politiker
- 8 st pressreleaser
- Ett omfattande kontaktarbete med medier
- 26 filmer
- Medverkan i radio och TV
- Kampanjbroschyr
- 5-punktsprogram
- Annonserna i tunnelbanan visades 20 milj. gånger.
- 30 helsidesannonser och 12 uppslag i Aftonbladet
- 9 helsidor och ett uppslag i SvD.
- Digitala annonser visades i Aftonbladet och på Schibsteds digitala webbplatser 50 milj. gånger.
- Ny kampanjsida.
Framgången för Mustaschkampen beror mycket på det kraftiga stöd som kampanjen fått från sina mediepartners Aftonbladet och Schibsted.

REKORDMÅNGA ARTIKLAR!
Varje år har antalet artiklar ökat. Artiklarna har handlat om Mustaschkampens aktiviteter och om behovet av jämlik vård, bättre behandlingsmetoder och vikten av tidig upptäckt
Resultat 2015: 278 pressklipp
Resultat 2016: 431 pressklipp
Resultat 2017: 832 pressklipp
Resultat 2018: 1 079 pressklipp
Resultat 2019: 1 184 pressklipp
FLER RADIOPROGRAM
Resultat 2015: 10 radioprogram

Resultat 2016: 19 radioprogram
Resultat 2017: 54 radioprogram
Resultat 2017: 29 radioprogram
Resultat 2019: 42 radioprogram
MEDVERKAN I FLER NYHETSPROGRAM I TV
Resultat 2015: 7 TV-program
Resultat 2016: 12 TV-program
Resultat 2017: 25 TV-program
Resultat 2018: 22 TV-program
Resultat 2019: 39 TV-program
ANTAL SAMARBETEN FÖRETAG OCH ORGANISATIONER
Företagen genomförde insamlingar, sålde mustaschprodukter, gjorde tävlingar och mycket annat.
Resultat 2015: 167 ftg/org
Resultat 2016: 370 ftg/org
Resultat 2017: 490 ftg/org
Resultat 2018: 520 ftg/org

Resultat 2019: 542 ftg/org
AKTIVITETER ARRANGERADE AV PROSTATAFÖRENINGAR
Lokala prostatacancer-föreningar genomförde aktiviteter
Resultat 2015: 124 aktiviteter
Resultat 2016: 284 aktiviteter
Resultat 2017: 327 aktiviteter
Resultat 2018: 338 aktiviteter
Resultat 2019: 344 aktiviteter
BESLUTSGRUPP
Calle Waller, Gert Malmberg, Göran Hellberg och Torsten Tullberg formulerade budskapen.
PROJEKTLEDNING
Torsten Tullberg, kampanjledare, Tullbergs Kommunikationsbyrå
Tomas Tullberg, projektledare, Tullbergs Kommunikationsbyrå
Maria Ahlvik, kommunikatör, Prostatacancerförbundet
Katarina Nylander, kommunikatör, Prostatacancerförbundet
REKLAMBYRÅ
New Ad Agency med Jocke Jonason, Elena Jonason och Sofia Grandinson Ratz
PR-BYRÅ
Tre Kronor Media med Lars Bönnelyche
WEBB-BYRÅ
Rebel & Bird


 

TULLBERGS KOMMUNIKATIONSBYRÅ AB Krukmakargatan 22 118 51 Stockholm tel 070 928 22 19 torsten.tullberg@tullbergs.se