hvf4hvf5hvf6
1 [2] 3






FÖRETAG
ORGANISATIONER
MYNDIGHETER
KULTURINSTITUTIONER
STÖRRE KULTURPROJEKT
UNGDOMS- OCH EUPROJEKT
JUBILÉER

- JUBILEUMSUPPDRAG
Hantverksföreningen 150 år
KF 100 år
Kommunal 100 år
Linné 2007
Luftfartsverket
Strindberg 150 år
Stål- & Metallförbundet 100 år

[1]

Hantverksföreningen 150 år


Tullbergs var med och utvecklade och genomförde Stockholms Hantverksförenings 150-årsjubileum.

1. Tullbergs deltog från start i arbetet med att ta fram tema och koncept för jubileumsfirandet, samt att tillsammans med en jubileumskommitté göra prioriteringar och lägga budget. Temat valdes med ett framåtblickande perspektiv "Hantverk i en ny tid" med fokus på de unga hantverkarna och yrkets framtid. Tullbergs fick i uppdrag att sköta projektledning samt marknadsföring av de olika aktiviteterna.

2. En grafisk profil togs fram som byggde på verktyg. En jubileumslogga, ett stort antal trycksaker togs fram i linje med det grafiska programmet: mappar, brevpapper, inbjudningar, placeringskort, nyhetsbrev, jubileumstidning, dekaler, affischer och verksamhetsberättelse.

3.Jubileumstidningen "Hantverket" togs fram i en upplaga om 25.000 ex och delades ut till elever vid Stockholms gymnasieskolor och i samband med en utställning i Gallerian.

4. Tullbergs svarade för utformning och projektledning av en utställning i Gallerian som pågick under en vecka i september 1997. Ett trettiotal hantverksbranscher presenterades med levande verkstäder i montrar längs hela Gallerians gågata. På scenen vid Kocks Torg anordnades dagliga evenemang såsom Haute Couture modevisning från stadens skräddare, SM för bagare och konditorer, demonstration av möbelstoppning och liknande. Varje dag hade ett temahantverk, där elever från hantverksskolorna demonstrerade sitt kunnande vid entrén från Hamngatan. Utställningen sågs, enligt Gallerians besöksstatistik, av 225.000 personer, och invigdes med en VIP-kväll med underhållning dit 500 inbjudna personer kom. TV sände ett timmeslångt program från utställningen.

5. En stor kungamiddag anordnades på Nordiska Museet, där Tullbergs svarade för projektledning och samordning. Genom samarbete med Baletthögskolan framfördes en specialkomponerad modern balett. HM Konungen och HM Drottningen välkomnades med en verktygssymfoni framförd av Carl Malmstens elever med hammare och såg. Floristelever vid S:t Görans gymnasium smyckade lokalerna. För övrig underhållning svarade Jippogruppen, som bland annat framförde en hantverksrevy.

6. Tullbergs fick i uppdrag att ta fram ett antal jubileumsprodukter. Ett ölglas togs fram på Skrufs glasbruk med design av Ingegerd Råman. Till glaset togs även ett hantverksöl fram i samarbete med Kungsholmens Kvartersbryggeri. En medalj, i olika utföranden, gjordes av silversmeden Olle Olsson.

7. Tullbergs tog initiativ till en tv-produktion på temat ungt hantverk. Tillsammans med vår samarbetspartner, Barracuda TV, producerades en programserie i fyra avsnitt med kortintervjuer med en ung tatuerare, en segelmakare, en konservator och en silversmed.

8. Tullbergs tog tidigt i jubileumsprojektet fram en sponsringspolicy och knöt upp huvudsponsorer och övriga sponsorer som var med och finansierade jubileet, då bland annat hela utställningen.

Hantverksföreningen

 

TULLBERGS KOMMUNIKATIONSBYRÅ AB Krukmakargatan 22 118 51 Stockholm tel 070 928 22 19 torsten.tullberg@tullbergs.se