Kampanj 1: Ungdom-Attitydförändring
Tullbergs har genomfört ett antal olika ungdomskampanjer. Denna kampanj hade som syfte att bland alla elever i 9:e klass öka intresset för praktiska utbildningar.
I kampanjen ingick:
- Affischer runt om i Stockholm under fyra veckor.
- En hemsida.
- Två olika flyers delades ut till skolorna i Stockholms län för att de skulle gå in på hemsidan, vilket de också gjorde.
- Ett antal profilerande bilder som olika utbildningar fick använda.
- En programtidning på tolv sidor i Metro.
- En tidning med djupare intervjuer om tjugofyra sidor.
Uppdragsgivare: Stockholms Hantverksförening
Utvärdering: Antalet besökare på projektets hemsida ökade dramatiskt vid varje aktivitet.
Ansökningarna till de praktiska linjerna i gymnasieskolan ökade med 9%.
Vid utvärderingen kontaterade att projektets hemsida hade över 20.000 besökare per månad och att antalet fördubblades vid olika aktiviteter. Det konstaterades också att ansökningarna till de praktiska linjerna ökade och inom Stockholms utbildningsförvaltning konstaterades att kampanjen bidragit till ökningen.