gatta1gatta2gatta3
[1] 2






FÖRETAG
ORGANISATIONER
MYNDIGHETER
KULTURINSTITUTIONER
STÖRRE KULTURPROJEKT
UNGDOMS- OCH EUPROJEKT
JUBILÉER


Gatu- och fastighetskontoret


På Gatu- och fastighetskontorets uppdrag arbetade Tullbergs intensivt i över tre år med projektet. Vårt första uppdrag år 1995 var att försöka öka värdet på kommunens investeringar i förbättringar i industriområdet i Liljeholmen. Förbättringsprojektet hette Liljeholmen Light. Tullbergs föreslog inrättande av en KulturPark, ett begrepp som initierades för detta projekt och som fått ett antal efterföljare runt om i Sverige. Uppdragen utökades till att formulera koncept för olika delprojekt.

KulturPark Liljeholmen är en fyra km lång park där näringsliv, kulturaktivteter, boende och en vacker natur ska ge mervärden till varandra.

Föreslagna huvudaktiviteter:
• norra Europas längsta skulpturstråk från Nybodahöjden ned till Vinterviken (påbörjat 98)
• inrättande av ett Skulpturens Hus i Nobels fabrik i Vinterviken (1998)
• en handelsträdgård av Rosendaltyp (1999)
• trädgårdsutställning invid kolonistugeområdet (invigd sommaren 1998)
• inrättande av en Frukt Lek Park (invigdes våren 1998)
• upprustning av ett arbetsområde (1999)
• Kulturfabriken (invigdes med MOD år 1998)
• bostadsområde uppe på Nybodahöjden (invigdes sommaren 1998)

En marknadsplan togs fram för projektet (tre utgåvor), med strategier för hur idéerna skulle förverkligas med avseende på samarbetspartners, sponsorer och tidplaner.
Sommaren 1996 utökades vårt uppdrag med ett sponsringsuppdrag att först utarbeta ett sponsringskoncept och sedan identifiera, kontakta och knyta upp ett antal företag och få till stånd ett antal sponsorskontrakt.

Ett större antal möten anordnades med potentiella sponsorer. Arbetet för att få till Skulpturens Hus skedde i samarbete med Skulptörförbundet. Tullbergs arbete med Skulpturens hus avslutades hösten1998 och då var byggföretag och huvudsponsor klara.

Tullbergs svarade bland annat för:

UTVECKLINGSPLANER
Det gjordes flera versioner av utvecklingsplanen.

KONTAKTARBETE
Tullbergs fick i uppdrag att genomföra ett omfattande kontaktarbete för att få acceptans för de olika delprojekten.

INFORMATIONSMATERIAL
Ett antal broschyrer, en utställning som presenterade hela projektet som ägde rum i fabriken som genomfördes i samarbete med landskapsarkitekten Torbjörn Andersson FFNS Arkitektbyrå, som också var ansvarig för parkens gestaltning. Arkitekt Magnus Silfverhielm gjorde flera olika förslag till upplägg för Skulpturens Hus. Utställningen stod uppställd i ca sex månader och visades för press, potentiella sponsorer, boende i området med flera.

SPONSRINGSKONCEPT OCH UPPDRAG ATT ORDNA SPONSORER
Tullbergs arbetade under två år med sponsring. Ett uppdrag som fick bra resultat.

I januari 1998 invigdes Skulpturens Hus i Nobelfabriken, mycket i enlighet med de ursprungliga planerna, med utställningslokal och restaurangdel.

Trädgårdsutställningen invigdes sommaren 1997. Det sponsorkoncept som diskuterats för handelsträdgården med KF som huvudsponsor, överfördes till utställningen "Trädgården och Konsthantverket" på Rosendals Trädgård.

 

TULLBERGS KOMMUNIKATIONSBYRÅ AB Krukmakargatan 22 118 51 Stockholm tel 070 928 22 19 torsten.tullberg@tullbergs.se